Cupcakes

Sötsug, sötsug, sötsug!!
Har haft ett sjukt stor sötsug hela dagen!
Har nallat lite godis och sötsaker på jobbet hela dagen (som jag får)
När jag gick hem ringde jag Mamma för att förbereda henne, för idag skulle Linus äntligen träffa mina föräldrar på en kortvisit med kaffe och semla. (Istället för semla, blev de godis för mig)
Allt gick jätte bra, och hoppas att detta håller nu!

Undrar hur de kommer gå när han träffar min släkt på kaffe och kaka
(Kl: 15.00) på min födelsedag, som är nästa söndag (28 feb)??

Körde Linus till torp för han skulle träna. På vägen hem blev jag sjukt sugen på att baka när jag kom hem, så när jag kom hem var de bara till att kolla upp ett bra recept och kolla lite klänningar på internet. Älskar klänningar!!
Jag hittade ett recept, långt om länge, och delar gärna med mig av det!


Leilas Cupcakes

Färdigt på: 20 min

100 100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
1.5 1.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
2 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 1 st citron, skalet
4 4 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt

När det står varmluftsugn i receptet men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen på din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.

Gör så här:

1.
Grundrecept:
2. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.
3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
4. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
5. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
7. Fyll med valfri fyllning, se nedan.
8. Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)
9. Jag sätter alltid mina formar i en muffinsplåt när jag bakar muffins. Utan plåten så flyter pappersformarna ut och de tappar de lätt formen. Med plåten som stöd för formarna får man höga och fina muffins!

Leilas glasyr Cream cheese frosting

Färdigt på:
10 min

60 60 g mjukt smör
5 5 dl florsocker
1 1 tsk vaniljsocker
1 1 msk färskpressad citron, saften
100 100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg

Gör så här:

1.
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.
2. Vispa i Philadelphiaosten.
3. Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.
4. Bred den på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.


      Alla ingredienser
  

      Gräddas i mitten av ugnen i ca 10min
 
 
      Resultatet
 

Funderar på att bjuda min släkt på mina underbara cupcakes.


En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
Nalle Puh



  Puss&Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0