Cookie day

Idag tog jag mig äntligen tid till att baka lite, älskar att baka!

Bakade Tigermuffins men dem blev inte bra. Tips: använd 2 formar.
Använde mig av ett recept jag fick när jag var liten, -96.

2st     Ägg
2dl     Strösocker
2¾dl   Vetemjöl
2tsk    Bakpulver
50g    Smält Smör
1dl     Mjölk eller Vatten
2msk  Kakao
1msk  Vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst
Blanda mjöl och bakpulver
Rör ner blandningen
Tillsätt de smälta smöret, blanda med mjölken och rör om till en jämn smet.
Smaksätt ca 2 tredjedelar av smeten med vaniljsocker och resten med kakao.
Häll den ljusa smeten i en smord form eller i muffinsformar.
Lägg chokladsmeten över och rör försiktigt med en gaffel.

Grädda kakan i ugnen, 175° ca 45min – muffins ca 15min

Bakade också mina favoriter, Kladdkaksmuffins (tyvärr utan
frosting).
Brukar ha frosting på men hade inga ingredienser till de så de blev vanliga kladdkakmuffin, men dem är också jätte goda.
Så nu avslöjar jag mitt underbara recept – enjoy!

2st      Ägg
3dl      Strösocker
1,5tsk Vaniljsocker
1krm   Salt
4msk  Kakao
1,5dl   Vetemjöl
100g   Smält smör

Vispa ägg och socker poröst
Tillsätt vaniljsocker och salt
Sikta i kakaon och vetemjöl
Tillsätt sist det smälta smöret

Grädda kakan i ugnen, 160° i ca 32min – muffins ca 15min

Efter allt bakandet så blev jag så klart hungrig så de vara bara till att öppna kylen och leta, behövde inte leta länge för där stod den, en burk Linus hade gjort till mig med spagetti och köttfärssås. Underbart!

Har också hunnit ta fram maten till ikväll. Ska för förstagången försöka mig på fiskgratäng, på egen hand, Wish me luck!!

                                                         Puss&Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0